Muodin hintaluokat

Muodin hintaluokat

Muodin hintaluokat jakavat eri merkit erilaisten hintalappujen taakse. Kenellekään ei varmasti tule yllätyksenä, että samantyylisiä vaatteita on saatavilla lukuisilta eri merkeiltä ja vaihtelevin hinnoin. Yhdellä muotitalollakin on usein monia eri merkkejä, jotka toimivat eri hintaluokissa ja tavoittelevat erilaisia kohderyhmiä. Mutta mitä muodin hintaluokat kertovat niissä toimivista merkeistä ja miten suunnittelu- ja tuotantoprosessi eroaa ja vaikuttaa tuotteesta maksamaamme summaan? Viisi yleisintä muodin hintaluokkaa ovat Haute Couture, Prêt-à-porter, Diffusion, Bridge ja Mass ja niillä on kaikilla monta yhdistävää tekijää, samankaltaisen hintalapun lisäksi.

Haute Couture

Mikäli et kuulu lottovoittajiin, maailman rikkaisiin kuuluisuuksiin tai yritysjohtajiin, totuus on, että sinulla tulee tuskin olemaan varaa tämän hintaluokan tuotteisiin. Täällä hinta on numero, johon vain erittäin varakkaat voivat suhtautua vakavasti, eikä sitä koskaan tulosteta viivakoodilliseen lappuun. Haute Couture -tuotteet ovat tyyliltään erittäin pitkälle kehiteltyjä ja pienimmätkin yksityiskohdat otetaan huomioon. Nämä vaatteet valmistetaan asiakkaalle mittatilaustyönä, käyttäen kaikista laadukkaimpia materiaaleja ja seuraten tarkkoja ja hienostuneita ompelumenetelmiä. Tämä selittää tuotteiden päätä huimaavat hinnat ja itse mallistojen ylläpitokustannukset. Näiden mallistojen määrä on vähentynyt huomattavasti 1950-luvulta tähän päivään, asiakaskunnan muututtua entistä hintatietoisemmaksi. Lisäksi Haute Couture -mallistojen ylläpito on arvokasta, eivätkä ne nykyään usein tuo yritykselle suurta voittoa. Tarkoituksena onkin usein symbolisten arvojen luominen ja arvokkaan imagon rakentaminen, muotitalon muissa hintaluokissa toimivien mallistojen ja tuotteiden, kuten hajuvesien, myynnin tueksi.

Prêt-à-porter

1970-luvulla alkunsa saanut Prêt-à-porter kuuluu nykymuodin kuuluisimpiin hintaluokkiin ja täällä kilpailevat lähes kaikki tunnetuimmista vaatemerkeistä. Tähän hintaluokkaan kuuluvat muotitalojen tärkeimmät ja arvokkaat mallistot, joita esitellään muotiviikoilla ympäri maailmaa ja myydään lukuisissa mahtavissa yksilömerkkiliikkeissä ja uniikeissa putiikeissa. Prêt-à-porter tunnetaan anglosaksisissa maissa myös nimellä Ready-to-wear, joka kertoo ryhmästä jo paljon. Tuotteet ovat siis teollisesti tuotettuja, standardi kooissa ja näin ollen valmiita, nimensä mukaisesti, kaupan hyllyiltä päällepantaviksi. Täällä laatuun ja materiaaleihin panostetaan, vaikka valmistus onkin usein viety halvemman työhinnan maihin, myyntihintojen madaltamiseksi sekä myyntikatteen maksimoimiseksi. Mielenkiintoisen ja mieleenpainuvan imagon luominen, trendien kehittäminen ja etsiminen sekä suunnittelutyön yksityiskohdat ovat tärkeitä tämän hintaluokan merkeille.

Diffusion

Lukuisat muotitalot, jotka toimivat Prêt-à-porter -ryhmässä, laajentavat valikoimaansa Diffusion-hintaryhmään toisella mallistolla. Suunnitteluprosessi on hyvin samankaltainen kuin Prêt-à-porter -mallistoissa, se aloitetaan jo vuotta ennen myyntikautta, kehitellen uusia trendejä tulevaisuuteen ja kiinnittäen suurta huomiota esteettisiin elementteihin. Tästä huolimatta hinnat ovat asiakkalle edullisimpia, sillä kustannukset painetaan alemmas edullisimmilla materiaaleilla ja valmistusmaan tarkalla ja hintatietoisella valinnalla. Lisäksi kate on usein täällä pienempi kuin Prêt-à-porter -tasolla. Diffusion-mallistoja luodaan suuremman asiakaskunnan tavoittelemiseksi, myynnin lisäämiseksi, hyväksikäyttäen muotitalon yleistä ja jo olemassa olevaa imagoa ja kuuluisuutta.

Bridge

Astetta edullisempi hintaryhmä on nimeltään Bridge. Täällä kilpailevat muotitalojen edullisimmat mallistot ja hyvätasoiset teolliset tuotemerkit. Suunnitteluprosessi on yksinkertaistettu ja vaatteiden tarjoamat tyylilliset yksityiskohdat ovat helposti toteutettavia, eikä niissä käytetä arvokkaita materiaaleja. Nimensä mukaisesti tämä hintaluokka on “silta” hienostuneiden ja ylellisten mallistojen sekä massamarkkinoiden välillä. Kukkaron koosta riippuen, myös tämän hintaryhmän tuotteet voidaan lukea astetta paremmiksi merkkituotteiksi, joissa etiketillä on oma arvonsa. Tänne sijoittuvat esimerkiksi myös laadukkaat streetwearmerkit, joissa merkin tunnettavuudella ja sen uniikeilla tyylivalinnoilla tehdään yksinkertaisistakin tuotteista haluttuja merkkivaatteita.

Mass

Ehdottomasti suurin ja edullisin muodin hintaryhmä tunnetaan nimellä Mass, täällä tuotteen hinta on usein suuremmassa roolissa, yksilöllisyyteen ja vaativiin designelementteihin verrattuna. Tarjontaa on paljon, aina edullisista kaupallisista ja teollisista merkeistä, merkittömiin ja Fast fashion -tuotteisiin. H&M, Mango ja Zara ovat hyviä esimerkkejä Fast fashion -yrityksistä. Täällä suunnitteluprosessiin käytetty aika pidetään pienenä, poimimalla elementtejä jo olemassa olevista trendeistä ja tuottamalla ne nopeasti, jolloin ne ehtivät markkinoille vielä trendien ollessa valloillaan. Lisäksi monet tuotteet ovat niin sanottuja perusvaatteita. Täällä harvoin puhutaan varsinaisista mallistoista, vaan suunnittelu- ja tuotantoprosessi on jatkuvaa, nopeaa ja tehokasta, jolloin uudet tuotteet saadaan nopeasti myyntiin. Vaikka laatu ja materiaalit yleensä ovat kohtuullisia, ei niihin kiinnitetä liikaa huomiota, hintojen madaltamiseksi. Lisäksi valmistus tapahtuu edullisissa, halvan työvoiman maissa massatuotantona. Mass-hintaryhmässä tuotteiden erilaistaminen on haastavaa ja tarjottavat tyylit ovat kilpailijoiden kesken hyvin samankaltaisia, jolloin hinta on suurin valttikortti. Toisaalta asiakkaiden laatutietoisuuden kasvaessa, Mass-markkinoiden kilpailu on siirtynyt entistä enemmän hinta-laatusuhteen parantamiseen, myymälän palvelun kehittämiseen sekä mainonnan tehostamiseen.

Muodin hintaluokat | Yhteenveto

Muodin hintaluokat ja niiden tiedostaminen auttavat tyyli- ja merkkitietoista asiakasta ostopäätöksissä ja tuotteiden laadun vertailussa. Hyvänä esimerkkinä eri hintaryhmissä toimivasta muotitalosta on Armani. Merkki on pitänyt suuren suosionsa yllä arvokkaissa ryhmissä, mutta samalla laajentanut valikoimaansa edullisimmille markkinoille, tuottojen maksimoimiseksi yhdellä brändillä. Armani Privé edustaa Haute Couturea, Giorgio Armani ja Emporio Armani Prêt-à-porter-luokkaa, Armani Collections toimii Diffusion-luokassa ja Armani Jeans Bridge-tasolla.


Kuva: Rabbt75123 | 123RF

Ei kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Mielenkiintoiset tyyli-, kauneus- ja lifestylejutut yhdeltä sivustolta.